ساخت لنز ماکرو برای موبایل

ساخت لنز ماکرو برای موبایل

شنبه 15 دی 1397
12:30
دکتر حمیدرضا اکبرزاده

گام دوم: دوربین را انتخاب کنید

پیدا کردن لنز کانوکس کار ساده‌ای نیست و گران تمام می‌شود. به همین خاطر از لنز دوربین‌های قدیمی استفاده می‌کنیم. اگر در خانه دوربین نگاتیوی دارید، می‌توانید از لنز آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک دوربین دست دوم بخرید.

بهترین انتخاب دوربین‌های point and shoot با قدرت زوم بالاست. دوربین‌های قبل از عصر دیجیتال همگی برای ساخت لنز موبایل ماکرو مناسب هستند چون قدرت زوم و کیفیت بسیار بالایی دارند.

گام سوم: دوربین را باز کنید

بعد از اینکه لنز مناسب را پیدا کردید، باید دوربین را باز کنید و لنز را بیرون بیاورید. احتمال آسیب دیدن لنز در این مرحله بسیار زیاد است و باید بسیار دقیق عمل کنید. از هیچکدام از قطعات دوربین به جز لنز استفاده نمی‌کنیم و بنابراین نگران آسیب دیدن آنها نباشید.

روش باز کردن دوربین به نسبت مدل آن متفاوت است. توصیه می‌کنیم از ریزترین ابزارهایتان برای اینکار استفاده کنید تا لنز آسیب نبیند.

گام چهارم: لنزها را اندازه بگیرید

بعد از اینکه به هولدر لنز دوربین رسیدید، دو تا چهار لنز از نوع کانوکس (کوژ) و کانکیو (کاو) خواهید داشت. در این ساختنی از لنز کانوکس استفاده می‌کنیم که بزرگ‌نمایی زیادی دارد.
لنز کانوکس را اندازه بگیرید و قطر لوله آلومینیومی را طبق آن مشخص کنید. حالا باید سراغ خرید لوله آلومینیومی بروید و لوله با قطر مناسب را پیدا کنید.

گام پنجم: لوله را آماده کنید

ما از لوله آلومینیومی با قطر ۲۰ میلیمتری استفاده کرده‌ایم. لزوما هم نباید لوله آلومینیومی باشد و می‌توانید از هر نوع لوله فلزی که قطر مناسب داشته باشد، استفاده کنید.

کارتان را با پولیش کردن لوله با کاغذ سنباده ۸۰۰ شروع کنید تا لوله کاملا براق بشود. اینکار باعث می‌شود لنز موبایل ماکرو ظاهر بهتری داشته باشد. سنباده‌کاری را طوری انجام بدهید که هیچ خط و خشی روی لوله باقی نماند و کاملا براق بشود.

گام ششم: لوله را ببرید

قسمتی از لوله که لنز را نگه می‌دارد، باید یک سانتیمتر طول داشته باشد. بازوی لنز هم باید ۸۵ میلیمتر طول و ۵ میلیمتر عرض داشته باشد. این اندازه‌گیری را طبق تصاویر بالا روی قسمت پولیش شده لوله علامت بزنید. بهتر است اندازه‌گیری‌ها را کمی بزرگتر بگیرید تا دوباره مجبور نشوید یک لوله جدید را سنباده بکشید.

گام هفتم: سوراخ‌ها را دریل کنید

لوله را در یک گیره نجاری با دندانه‌های نرم قرار بدهید و گیره را سفت کنید. اگر گیره‌تان دندانه‌ نرم ندارد می‌توانید بین دندانه‌ها و لوله پارچه یا چوب بگذارید.

محل سوراخ‌ها را روی لوله علامت بگذراید و با دقت دو سوراخ موازی دو طرف بازو دریل کنید. اینکار مقاومت لوله را هنگام خم کردن لوله را بیشتر می‌کند. شعاع باعث کاهش نقاط برش می‎شود و در نتیجه امکان شکستن را کاهش می‌دهد.

شکستن زاویه‎های صاف ساده‌تر از شکستن قطعات منحنی است.

گام هشتم: برش اول لوله

برای برش اول، باید لوله را تا محلی که پولیش کرده‌اید ببرید. برش را طوری انجام بدهید که محل برش صاف و تمیز باشد. حالا باید دو لوله داشته باشید: یکی پولیش شده و دیگری پولیش نشده که ما لوله پولیش شده را نگه می‌داریم.

گام نهم: برش دوم لوله

برش دوم کمی سخت‌تر است و باید طول هولدر لنز را ببرید. این برش باید در محل دو سوراخی که دریل کرده‌اید، متوقف می‌شوند. این سوراخ باید صاف، تمیز و کاملا عمود بر لوله باشد چون این قسمت لنز را نگه می‌دارد و ظاهر کلی لنز موبایل را بهتر می‌کند.

کار با لوله را با چند برش ادامه بدهید تا برش کاملا یکدست بشود. اگر برش صاف نشد، نگران نباشید چون می‌توانید بعدا سطوح ناهموار بازو و هولدر لنز را با سوهان صاف کنید.

گام دهم: برش سوم لوله

برای برش سوم و آخر، باید اره کاملا تیز باشد و دست‌تان نلرزد. با اره فلزبر، به آرامی قسمت سمت راست پایین بازو را ببرید تا قسمت منعطف که روی گوشی خم می‌شود شکل بگیرد. نگه داشتن لنز روی جلوی گوشی باعث می‌شود از حرکات اضافی جلوگیری بشود.

بعد از ایجاد این برش، کل قطعه فلزی که نیاز دارید جدا می‌شود. این قطعه باید شبیه چیزی باشد که در تصویر سوم و چهارم می‌بینید.

گام یازدهم: لوله را سنباده بکشید

حالا که لوله آلومینیومی بریده شده باید لبه‌های ناهموار و تیز آن را با فایل صاف کنید. از سوهان گرد استفاده کنید و گوشه‌های لوله را کاملا صاف کنید. توصیه می‌کنیم در این مرحله به اندازه کافی با سوهان کار کنید چون در مراحل بعدی کار روی لوله سخت‌تر می‌شود.

لوله را به ترتیبی که در زیر می‌بینید، سنباده بکشید:

  • بازو
  • لبه‌های بازو
  • قطر خارجی هولدر لنز
  • قطعات منحنی
  • جزییات دیگر

گام دوازدهم: لوله را خم کنید

یک پیچ‌گوشتی یا هر ابزار گرد دیگری که قطر ۶-۸ میلیمتری داشته باشد را به گیره وصل کنید. لوله را طوری روی این ابزار قرار بدهید که هولدر لنز رو به بالا باشد. به آرامی بازو را به سمت پایین خم کنید تا درست مقابل نقطه شروعش قرار بگیرد.

اگر فشار زیادی روی بازو بیاورید یا خم کردن را خیلی سریع انجام بدهید، بازو از هولدر لنز جدا می‌شود. بنابراین خم کردن را با دقت و به آرامی انجام بدهید.

گام سیزدهم: محل خمیدگی بعدی را علامت بگذارید

گوشی را بردارید و لنز آن را داخل هولدر لنز قرار بدهید. حالا محل شروع صفحه گوشی را علامت بزنید. به این ترتیب محل ایجاد خمیدگی بعدی مشخص می‌شود.

گام چهاردهم: لوله را خم کنید

دوباره سراغ ابزار گرد داخل گیره بروید و لوله را رویش بگذارید. بازو را از روی علامتی که گذاشته‌اید و طوری تا کنید که بازو ۹۰ درجه پایین‌تر از هولدر لنز قرار بگیرد. این خمیدگی را هم کاملا آهسته ایجاد کنید چون احتمال شکستن لوله وجود دارد.

بعد از ایجاد این خمیدگی، دوباره لوله را روی گوشی چک کنید و مطمئن شوید روی لنز جا می‌گیرد. اگر لازم بود خمیدگی را دوباره تنظیم کنید تا روی گوشی جا بگیرد.

گام پانزدهم: لوله را خم کنید

این خمیدگی نرم با هدف تسهیل نصب لنز موبایل ماکرو روی گوشی ایجاد می‌شود. یک نقطه نزدیک به مرکز لنز را علامت بزنید و لوله را از این نقطه با زاویه ۱۰-۲۰ درجه به سمت پایین خم کنید. نحوه ایجاد خمیدگی در تصاویر مشخص کنید.

گام شانزدهم: برش آخر و سنباده‌کاری

طول مورد نظرتان برای بازو روی نمایشگر گوشی را علاکت بزنید و لوله را از آنجا ببرید. سپس سر لوله را به شکل گرد سوهان بزنید تا روی صفحه گوشی را خط نیاندازد.
بعد از تکمیل کار در این گام، لوله باید شبیه به تصویر آخر باشد.

گام هفدهم: سوراخ‌های کوچک را دریل کنید

پیچ‌های مونتاژ لنز موبایل ماکرو هم متعلق به همان دوربینی است که لنز را از آن جدا کرده‌اید. این پیچ‌ها لنز را سرجایشان نگه می‌دارند. برای نصب این پیچ‌ها باید سه سوراخ با فواصل یکسان دور محیط هولدر لنز دریل کنید.

مته‌ای که برای دریل کردن این سوراخ‌ها استفاده می‌کنید را متناسب با قطر پیچ‌ها انتخاب کنید. قطر سوراخ‌ها هم باید طوری باشد که پیچ‌ها کاملا داخل آنها چفت بشوند.

گام هجدهم: پیچ‌ها را نصب کنید

برای دندانه‌دار کردن سوراخ‌ها از خود پیچ استفاده کنید. لوله آلومینیومی بسیار نرم است و پیچ هم از فلز سخت ساخته شده است. فقط باید دقت کنید پیچ‌ها کاملا داخل سوراخ تراز باشند و پیچ کاملا عمود بر لوله باشد. پیچ را با کمک پیچ‌گوشتی داخل سوراخ‌ها پیچ کنید و فشار روی پیچ‌گوشتی را کاملا ثابت نگه دارید.

اگر از لوله فلزی برای ساخت لنز موبایل ماکرو استفاده کرده باشید، نمی‌توانید سوراخ را با خود پیچ دندانه‌دار کنید و باید از قلاویز با سایز مناسب استفاده کنید.

گام نوزدهم: لنز را نصب کنید

بدنه لنز آماده است و می‌توانید لنز را به آن اضافه کنید. مطمئن شوید لنز درست وسط قطر داخلی لوله قرار گرفته باشد. یکی از پیچ‎‌ها را آنقدر سفت کنید که لنز را لمس کند. سپس دو پیچ دیگر را هم به همین مقدار پیچ کنید. در این مرحله نباید پیچ‌ها را کاملا سفت کنید (به تصاویر دقت کنید). اگر نیاز به تنظیم مجدد جای لنز داشتید، پیچ‌های یک طرف را به آرامی باز کنید و پیچ‌های طرف دیگر را ببندید تا جای لنز تنظیم بشود.

گام بیستم: لنز ماکرو را روی موبایل نصب کنید

برای اینکه لنز موبایل ماکرو به گوشی هوشمند آسیب نزند، بهتر است برای قسمتی که با صفحه گوشی تماس دارد یک بامپر چرمی بسازید. این مرحله اختیاری است و می‌شود آن را به روش‌های دیگر هم انجام داد (مثلا چسباندن یک پد نمدی).

بعد از اینکه بامپر را با یک تکه چرم دوختید به بازوی لنز وصل کردید، لنز را به گوشی وصل کنید و خمیدگی بازو را به نسبت ضخامت گوشی تنظیم کنید. دقت کنید مرکز لنز باید دقیقا روی مرکز دوربین گوشی باشد.

گام بیست و یکم: چطور از لنز ماکرو استفاده کنیم؟

لنز موبایل ماکرو آماده است و می‌توانید عکاسی با آن را شروع کنید. بعد از نصب لنز روی گوشی، برنامه عکاسی مورد نظرتان را باز کنید و هرقدر که می‌خواهید روی سوژه مورد نظرتان زوم کنید. اگر تصویر شفاف نیست، یعنی دوربین را به اندازه کافی به سوژه نزدیک نکرده‌اید. برای عکاسی ماکرو، دوربین باید در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به سوژه قرار داشته باشد. فاصله یک سانتیمتری معمولا برای عکاسی ماکرو مناسب است.

دوربین را جلو و عقب ببرید تا بهترین فوکوس و عمق میدان را پیدا کنید. یک سه‌پایه کوچک هم می‌تواند کارتان را ساده‌تر کند. حالا می‌توانید از کوچک‌ترین اجسام هم عکاسی کنید.

لنز موبایل ماکرو آماده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اموزش های کاربردی
منظور از اموزش های باد اورده یعنی ساخت وسایلی که از هیچ براتون کار انجام می دن البته این جمله از لحاظ علمی غلطه .وسایل و قطعات الکترونیکی بسازیدو انواع روش ها تولید برق رو یاد بگیرید.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آموزش و خلاقیت است. || طراح قالب avazak.ir